young-learners-english-computer

Cand incepem sa invatam o limba straina?

Parintii care isi inscriu copiii la cursuri de limbi straine incepand cu varsta de 2 ani  procedeaza foarte bine, deoarece acestia nu numai ca sunt capabili sa realizeze aceasta activitate, ci chiar sunt in stare sa o faca foarte bine. Capacitatea creierului de a recepta si de a invata limbi straine este foarte mare la varste mici. Important este sa inceapa sa invete aceasta noua limba doar dupa ce a inceput deja sa asimileze cuvinte din limba materna.

Psihologii si psihopedagogii spun ca varsta ideala pentru un copil de a incepe sa invete o limba straina este cea de 2-3 ani. La 2 ani, copilul este in stare sa asimileze foarte usor cuvinte noi. Invata chiar mai corect si mai usor decat adultii. Nu este rau nici daca incepi sa il inveti pe copilul tau o limba straina inca de la 1 an. Daca in jurul acestei varste, copilul stie aproximativ 50 de cuvinte, la 3 ani, poate ajunge chiar la circa 500, spun specialistii.

Un copil poate sa inceapa sa vorbeasca o limba straina inca de cand incepe sa articuleze cuvinte in limba materna. Asadar, la vârsta de 2-3 ani, cand achizitioneaza limbajul matern, copilul poate invata, in paralel, si o alta limba.
La 3 ani, copilul devine mai curios si adultii pot colabora cu el, pentru ca vorbeste si incepe sa inteleaga sensul cuvintelor. Chiar daca micutul incepe sa invete o limba straina inca de la gradinita, si parintii trebuie sa insiste acasa pentru a-i ajuta sa isi intareasca cunostintele acumulate.

La varsta de 3 ani, copilul invata automat niste cuvinte intr-o limba straina si prinde notiunile fara nici un efort. Daca se vorbeste si in casa acea limba, este cu atat mai bine pentru copil, pentru ca la 6 ani va ajunge sa vorbeasca in doua limbi. Suna bine, nu?

Invatarea unei alte limbi de la varsta de 3 ani este foarte benefica, pentru ca aceasta activitate implica anumite zone din creier care e bine sa fie stimulate inca de la o varsta mica.

Cam de la varsta de 4 ani, trebuie sa se insiste si sa se mentina un program permanent de invatare a limbii alese, deoarece copilul uita mai repede, fixarea fiind fluctuanta si adeseori superficiala.

Specialistii demonteaza si mitul potrivit caruia copiii pot face confuzii intre cuvinte atunci cand invata mai multe limbi. “Pentru copil nu este mai dificil sa invete doua limbi in acelasi timp decat una singura. Copilul este capabil sa diferentieze mai multe limbi inca inainte de a incepe sa vorbeasca. Creierul nefiind format, inmagazinarea mai multor limbi in paralel se face natural”, explica psihologul Izsak – psiholog si psihoterapeut la Clinica Mentarex Consult.
De aceea, o persoana care invata o limba straina la 20 ani nu o va putea vorbi niciodata asa de bine ca o persoana care a asimilat-o de timpuriu.

Metoda cea mai buna de invatare a unei limbi straine: conversatia

Pedagogii si psihologii au cazut de acord ca, modul cel mai eficient ca un copil sa invete o limba straina este conversatia, dialogul.

“O limba straina se invata cel mai bine prin conversatie permanenta. Aceasta este baza invatarii, si nu metoda aceea clasica, structurata, cand ne asezam sa incepem lectia si stam pana o terminam. Copilul invata permanent, facand orice activitate- merge, se uita la ceva, se joaca. Toate aceste activitati verbalizate in limba in care vrem sa invete il ajuta sa achizitioneze acel limbaj”, explica pedagogul Aurelia Stanculescu.

Este adevarat ca metodele de invatare difera de la copil la copil, in functie de abilitatile, capacitatile fiecaruia si de ritmul propriu de invatare.”Metodele trebuie sa fie personalizate, pentru ca cel mic sa atinga nivelul de cunostinte necesar fara ca acest lucru sa insemne o oboseala prea mare din partea sa. In acest ritm, invatarea se face fara efort, iar invatarea prin participare activa va fi de durata calitativ si cantitativ. Unii copii sunt mai avantajati in invatare prin sustinerea conversatiilor, altii prin repetarea expunerii unor imagini concomitent cu verbalizarea”, sustine psihologul Izsak. Trebuie gasita metoda potrivita pentru fiecare.

Copilul poate invata o limba straina si prin joc

Psihologii mai spun ca, pana in jurul varstei de 3-4 ani, copilul isi formeaza deprinderea vocala corecta in limba materna si isi dezvolta sistemele cerebrale implicate în vorbire. “De aceea, la aceasta varsta, la 3-4 ani, invatarea este cea mai indicata prin joc ca metoda de predare-invatare. Jocurile didactice sunt jocuri cu reguli in care domina strategii intelectuale”, afirma Izsak.

Jocurile si cantecele reprezinta o metoda buna de invatare, pentru ca cei mici nu au rabdarea sa stea pe scaun si sa li se predea o lectie. Asadar, pentru cei mai mici, jocurile cu care sunt introduse cuvinte, comenzi simple, denumiri de obiecte (haine, alimente, numere) vor da roade in asimilarea unei limbi straine.